05
KWI 2023
Regulamin rekrutacji i udziału w programie „KORPUS WSPARCIA SENIORÓW” na rok 2023 – MODUŁ II
Załącznik
do Zarządzenia Nr 17/2023 z dnia 24.03.2023 r.
Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Iławie
REGULAMIN REKRUTACJI I UDZIAŁU
W PROGRAMIE „KORPUS WSPARCIA SENIORÓW” na rok 2023 – MODUŁ II
realizowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie
§ 1
Informacje ogólne
Regulamin określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w Programie „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 – Moduł II oraz prawa i obowiązki uczestników.
- Celem Modułu II jest poprawa bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego finkcjonowania w miejscu zamieszkania dla osób starszych przez zwiększenie dostępu do tzw. „opieki na odległość”.
- Program realizowany jest przez Gminę Iława w imieniu której zadanie wykonuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie, ul. Grunwaldzka 6A, 14-200 Iława.
- Program finansowany jest ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
- Program realizowany jest w okresie określonym w Uchwale NR LXI/649/23 Rady Miejskiej w Iławie z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustanowienia gminnego programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023.
- Wszystkie osoby biorące udział w zadaniu otrzymają bezpłatny dostęp do tzw. „opasek bezpieczeństwa” wraz z dostępem do usługi teleopieki, o którym mowa w § 3 regulaminu.
§ 2
Definicje
Program – oznacza program pn. „Korpus Wsparcia Seniorów” finansowany ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. .
Realizator – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie, ul. Grunwaldzka 6a,
14-200 Iława, tel. 89 649 97 20, email: sekretariat@mops.ilawa.pl.
Wykonawca – firma wyłoniona w drodze zapytania ofertowego.
Biuro Rekrutacji – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie, Dział Pomocy Środowiskowej
Dokumenty zgłoszeniowe – niezbędne dokumenty umożliwiające zakwalifikowanie kandydata do programu tj. deklaracja uczestnictwa w programie, zgoda uczestnika programu, umowa użyczenia oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych w procesie rekrutacji i realizacji zadania.
Kandydat – osoba ubiegająca się o udział w programie.
Uczestnik – osoba zakwalifikowana do udziału w programie.
Teleopieka - system, który umożliwia codzienną, zdalną opiekę nad Uczestnikami programu.
Opaska – tzw. „opaska bezpieczeństwa”, urządzenie do teleopieki w formie bransoletki na nadgarstek zapewniające łączność z Centrum Teleopieki.
Centrum Teleopieki – instytucja zapewniająca możliwość m.in. całodobowego przekazywania informacji o potrzebie wezwania pomocy, funkcjonująca 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
§ 3
Zakres wsparcia
- Program zakłada zapewnienie min. 170 uczestnikom formy wsparcia, jaką jest usługa teleopieki wraz z zakupem tzw. „opaski bezpieczeństwa”.
- Wsparcie o którym mowa w pkt 1, realizuje Wykonawca zadania, w szczególności poprzez:
- prezentację działania Centrum Teleopieki uczestnikowi oraz przeszkolenie go w zakresie obsługi opaski,
- przekazanie oraz podłączenie opaski do Centrum Teleopieki,
- zapewnienie całodobowej łączności z Centrum Teleopieki, monitoring wskaźników mierzonych przez opaskę oraz rejestrację sygnałów alarmowych
- przyjmowanie zgłoszeń o nieprawidłowości działania opaski oraz odbiór uszkodzonej i dostawa nowej lub naprawionej opaski.
- Opaska służy do natychmiastowego wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa. Urządzenie łączy się w razie potrzeby z pracownikami Centrum Teleopieki, którzy udzielają adekwatnej do sytuacji oraz możliwości pomocy, w tym: m.in. informują osoby wskazane do kontaktu o potrzebie udzielenia pomocy, wzywają pogotowie lub służby ratunkowe – jeśli sytuacja tego wymaga.
- Skorzystanie z tej formy pomocy i zastosowanie ww. opaski jest uzależnione od dostępu sygnału telefonii komórkowej w miejscu przebywania uczestnika. Opaska posiada indywidualny i niepowtarzalny numer i wyposażona jest w co najmniej trzy z następujących funkcji:
- przyciski bezpieczeństwa – sygnał SOS,
- detektor upadku,
- czujnik zdjęcia opaski,
- lokalizator GPS,
- funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami,
- funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe (puls i saturacja), oraz zaleca się by opaska posiadała klasę wodoodporności co najmniej IP65
w przypadku opasek zakupionych w ramach Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” – edycja 2022, oraz:
- przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS,
- detektor upadku,
- czujnik zdjęcia opaski/urządzenia,
- lokalizator GPS,
- funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami,
- funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe (puls i saturacja),
- funkcje umożliwiające monitorowanie czasu realizowanej opieki przez osoby świadczące usługi opiekuńcze lub pomoc sąsiedzką.
- Opaska będzie serwisowana przez Wykonawcę zadania.
- Centrum Teleopieki funkcjonuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
- Do zadań pracowników Centrum Teleopieki należy:
- przyjmowanie zgłoszeń od Podopiecznych przychodzących na numer linii SOS, na skutek wywołania przez nich alarmu SOS znajdującego się na Opasce,
- przyjmowanie zgłoszeń telefonicznych od Podopiecznych przychodzących na numer linii SOS,
- ustalenie przyczyny użycia przycisku oraz niezwłoczne podejmowanie skutecznych interwencji, adekwatnych do sytuacji np. nawiązywanie kontaktu z Podopiecznym, powiadomienie upoważnionych osób wskazanych z listy kontaktu, a w razie konieczności powiadomienie odpowiednich służb ratunkowych: Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej celem udzielenia pomocy lub wsparcia,
- w miarę możliwości telefoniczne nadzorowanie przebiegu sytuacji, od chwili uzyskania sygnału o uruchomieniu alarmu do przybycia wezwanych osób lub służb,
- w miarę możliwości telefoniczne udzielanie wsparcia psychicznego Podopiecznemu, który uruchomił alarm, aż do przybycia wezwanych osób lub służb,
- udzielanie odpowiedzi na zgłaszane zapytania i uwagi oraz wsparcie techniczne dla podopiecznych.
- W przypadku awarii opaski lub problemów technicznych związanych z użytkowaniem uczestnik informuje pomoc techniczną świadczoną przez Wykonawcę zadania w celu wymiany urządzenia lub jego naprawy.
§ 4
Warunki zakwalifikowania do udziału w programie
-
- Uczestnikiem programu może zostać osoba, która spełnia następujące kryteria łącznie:
- zamieszkuje na terenie Gminy Miejskiej Iława
- jest osobą w wieku 65 lat i więcej, mającą problem z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzącą samodzielne gospodarstwo domowe lub mieszkającą z osobami bliskimi, które nie są w stanie jej zapewnić wystarczającego wsparcia,
- wyrazi zgodę na udział w Programie, przestrzeganie Regulaminu i na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych podczas procesu rekrutacji i realizacji programu.
- Realizator zastrzega możliwość odmowy udziału w zadaniu na każdym jego etapie osobom, których sytuacja życiowa, zdrowotna, prawna nie pozwala na skorzystanie z oferowanego wsparcia.
§ 5
Ogólne zasady i warunki rekrutacji
- Rekrutacja prowadzona będzie zgodnie z zasadą równości szans, płci i niedyskryminacji.
- Rekrutacja będzie prowadzona w trybie ciągłym.
- Po wyczerpaniu ilości miejsc, zostanie utworzona lista rezerwowa dla kandydatów.
- Za rekrutację uczestników odpowiedzialny jest pracownik Realizatora.
- Warunkiem uczestnictwa w procesie rekrutacji jest zgłoszenie się do udziału w Programie poprzez złożenie w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Iławie ul. Grunwaldzka 6A, 14-200 Iława deklaracji uczestnictwa zgodnie ze wzorem zawartym w załączniku do niniejszego regulaminu. Deklarację uczestnictwa można przesłać na wyżej wskazany adres pocztą tradycyjną (liczy się data wpływu do siedziby Realizatora).
- Pracownik Realizatora przeprowadza weryfikację formalną danych zgłoszonego kandydata, w szczególności, czy spełnia kryteria określone w § 4 oraz przekazuje niezbędne dane tj. imię, nazwisko, telefon oraz adres do Wykonawcy programu.
- W przypadku stwierdzenia, że Kandydat nie spełnia kryteriów, realizator informuje go telefonicznie o braku możliwości udziału w programie. W przypadku trzech bezskutecznych prób kontaktu dalsze powiadomienia nie będą dokonywane.
- Pracownik Realizatora sporządza listę Kandydatów wg kolejności zgłoszeń zakwalifikowanych do udziału w programie. Informacja na temat zakwalifikowania się do zadania będzie przekazana Kandydatowi lub osobie upoważnionej telefonicznie. W przypadku min. trzech bezskutecznych prób kontaktu telefonicznego, osoba ta nie ma zagwarantowanego udziału w zadaniu i zostaje przesunięta do listy rezerwowej.
- Lista Uczestników zakwalifikowanych do udziału w programie zostanie udostępniona Wykonawcy zadania.
- Kandydatom nie przysługuje prawo odwołania się od wyników rekrutacji.
§ 6
Umowa na świadczenie usług teleopiekuńczych
- Umowę na świadczenie usług teleopiekuńczych oraz umowę zakupu opaski podpisuje Realizator z Wykonawcą zadania.
- Realizator prowadzi rejestr aktywnych opasek.
- Wykonawca wyposaża Uczestników zgłoszonych przez pracownika Realizatora programu w opaski oraz dokonuje instruktażu użytkowania.
§ 7
Zobowiązania Uczestnika projektu
- Uczestnik, któremu wydano opaskę jest jedynym dysponentem urządzenia. Nie może odstępować urządzenia osobie trzeciej.
- Za dzień rozpoczęcia udziału w programie przyjmuje się datę otrzymania formy wsparcia w postaci aktywacji usługi.
- Uczestnik jest zobowiązany do przekazania Centrum Teleopieki informacji niezbędnych do realizacji usługi a określonych przez Wykonawcę usługi.
- Udział w projekcie może trwać maksymalnie do 31-12-2023 r.
- Uczestnicy zadania zobowiązani są do zgłaszania Realizatorowi:
- telefonicznego, internetowego lub osobiście, po wcześniejszym uzgodnieniu, terminu zgłoszenia chęci przystąpienia do projektu,
- każdorazowego powiadamiania o zmianie danych osobowych przekazanych podczas procesu rekrutacji,
- bieżącego informowania o wszystkich zdarzeniach mogących zakłócić dalszy udział w zadaniu.
- Zakończenie uczestnictwa w programie następuje z chwilą:
- zaprzestania świadczenia usług przez Wykonawcę, wskutek zakończenia umowy między Wykonawcą a Realizatorem tj. 31-12-2023 r.
- skreślenia z listy Uczestnika w związku z:
- rezygnacją Uczestnika,
- znacznym pogorszeniem stanu zdrowia Uczestnika uniemożliwiającym dalsze korzystanie z usługi,
- przerwaniem użytkowania opaski przez okres ciągły trwający ponad 7 dni bez powiadamiania Centrum Teleopieki o przyczynie przerwania,
- brakiem możliwości świadczenia usług przewidzianych w zadaniu niezależnym od Realizatora, Centrum Teleopieki, Wykonawcy lub Uczestnika.
- Uczestnik zostaje poinformowany telefonicznie o zamiarze skreślenia osoby z listy Uczestników projektu.
- Uczestnik zgłasza pisemnie lub telefonicznie do Realizatora chęć rezygnacji z uczestnictwa w projekcie. Rezygnacja winna zawierać następujące informacje: imię i nazwisko Uczestnika, datę rezygnacji, powód rezygnacji.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia z listy Uczestnika przed zakończeniem zadania, Uczestnik ma obowiązek zwrócić opaskę do Realizatora w ciągu 7 dni od dnia rezygnacji lub przekazania informacji o skreśleniu z listy Uczestników.
- Po zakończeniu zadania w związku z upływem czasu na który umowa została zawarta lub w związku z niewłaściwym użytkowaniem, Uczestnik ma obowiązek zwrotu opaski Realizatorowi.
- Uczestnik ponosi koszty naprawy urządzenia w wypadku użytkowania go niezgodnie z przeznaczeniem.
§ 8
Postanowienia końcowe
- Uczestnik zadania jest zobowiązany do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu.
- Regulamin dostępny jest w Biurze Rekrutacji oraz na stronie www.mops.miastoilawa.pl. Realizator zadania zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w Regulaminie oraz składania odpowiednich oświadczeń przez uczestnika projektu lub osobę wskazaną jako opiekuna uczestnika projektu. Informacje o ewentualnych zmianach zostaną zamieszczone na stronie internetowej realizatora projektu.